شما اینجا هستید: خانه / GIMP / مفاهیم اولیه در GIMP
مفاهیم اولیه در GIMP

مفاهیم اولیه در GIMP

عکس

تصاویر نهاد های اساسی مورد استفاده در GIMP هستند. بطور کلی یک " تصویر" مربوط به یک فیل واحد، مثل یک فایل TIFF یا JPEG می باشد. شما همچنین می توانید فکر کنید که هر تصویر مختص به یک پنجره میباشد ( البته امکان پذیر است که ، چندین پنجره نمایش دهنده یک تصویر مشابه باشند.) امکان پذیر نیست که یک پنجره بتنهایی بیش از یک تصویر را نمایش دهد. و یا یک تصویر هیچ پنجره ای برای نمایش اش نداشته باشد.

تصویر GIMP ممکن است یک چیز کاملا پیچیده باشد. به جای آن که بعنوان یک ورقه کاغذ به آن نگاه کنید، آن را بیشتر شبیه به یک دسته کاغذ فرض کنید که به آن لایه گفته میشود. علاوه بر یک دسته از لایه ها، تصویر GIMP شامل مجموعه ای از پوشش ها فرمان های Path و مجراها می باشد. درحقیقت، GIMP یک مکانیسم برای اتصال قطعات و داده های دلخواه به تصویر ارائه می دهد.

در GIMP ، این امکان وجود دارد که بسیاری از عکس ها بطور هم زمان باز باشد. اگرچه تصاویر بزرگ چند مگابایت از حافظه را اشغال میکنند، اما GIMP از سیستم مدیریت حافظه ی پیچیده ای برخوردارست که اجازه میدهد تا GIMP تصاویر بسیار بزرگ را بدون هیچ مشکلی بنحو برازنده ای بکار برد.باز هم محدودیت هایی وجود دارد اما با این حال، هر چه حافظه قابل استفاده بیشتر باشد عملکرد سیستم را نیز بهبود می بخشد.

لایه ها

اگر یک تصویر ساده را با یک ورق از کاغذ بتوان مقایسه کرد، یک تصویر با لایه ها به یک دسته از کاغذ های شفاف تشبیه میشود که یکی در بالای دیگری قرار دارد. شما می توانید روی هر تصویر رسم کنید، اما هنوز هم دیدن محتوای ورق های دیگر از طریق مناطق شفاف امکان پذیر است. شما همچنین می توانید یک صفحه را در ارتباط با دیگران حرکت دهید. کاربران ماهر و حرفه ای GIMP اغلب با تصاویری که شامل لایه های بسیاری، حتی ۱۲ عدد از آنها سر و کار داشته باشد.لایه ها لازم نیست مات باشند و آنها نیاز به پوشش کل تصویر ندارند بطوری که وقتی شما در صفحه نمایش به یک تصویر نگاه می کنید ممکن است بیشتر ازلایه بالا را مشاهده می کنید: شما ممکن است لایه های بسیاری از عناصر را مشاهده کنید.

تفکیک پذیری (Resolution)

تصاویر دیجیتال از یک شبکه از عناصر مربع مانند از رنگ های مختلف بنام پیکسل تشکیل شده است. هر تصویر دارای یک پیکسلی است، مانند ۹۰۰ پیکسل عرض و ۶۰۰ پیکسل طول اما پیکسل اندازه دقیق و روشنی در فضای فیزیکی ندارد. برای آماده سازی یک تصویر برای چاپ از یک پارامتر بنام وضوح (Resolution) استفاده میکنیم بعنوان نسبت بین اندازه یک تصویر برحسب پیکسل و اندازه فیزیکی آن ( معمولا به اینچ) هنگامی که برروی کاغذ چاپ میشود.اکثر فایل ها با فرمت های مختلف می توانند این پارامتر را با عنوان ppi دارا باشند (px/in). تغییر میزان وضوح در GIMP، هیچ تاثیری بر روی پیکسل های تصویر واقعی ندارد. پیکسل و وضوح هر تصویر به صفحه نمایشی که تصویر قرارست در آن نمایش داده شود بستگی دارد.

کانال ها Channels

کانال ها یک بخشی از رنگ های پیکسلی است. برای یک پیکسل رنگی در GIMP، این مولفه ها معمولا قرمز، سبز، آبی و گاهی اوقات شفافیت (آلفا) است.

آرایه مستطیلی کل هر یک از اجزای رنگ برای تمام پیکسل ها در یک تصویر نیز یک کانال نامیده میشود. شما می توانید این کانال های رنگ را با پنجره محاوره ای کانال ها ببینید.

زمانی که تصویری نمایش داده میشود، GIMP این اجزا را باهم بصورت پیکسل های رنگ برای صفحه نمایش، چاپگر و دستگاههای خروجی دیگر قرار میدهد. برخی از دستگاههای خروجی ممکن است از کانال های مختلف قرمز ، سبز یا آبی استفاده کنند اگر اینطور باشد کانال های GIMP به نوع مناسب برای آن دستگاه تبدیل میشوند.

کانال ها می توانند مفید واقع شوند زمانی شما در حال کارکردن بر روی تصویری هستید که نیازمند تنظیم روی یک رنگ خاص می باشد. برای مثال اگر شما میخواهید قرمزی چشم را از یک عکس حذف کنید، ممکن است شما در کانال قرمز کار کنید.

شما می توانید به کانال به عنوان یک mask نگاه کنید، که خروجی رنگی را که از کانال نشان دهنده آن است محدود میکند. با استفاده از فیلترها بر روی اطلاعات کانال ها، شما می توانید بسیاری از اثرات متنوع و ظریف بر روی تصویر ایجاد کنید. بعنوان یک مثال ساده از استفاده فیلتر در کانال های رنگ،فیلترChannel Mixer است.

علاوه بر این کانال ها، GIMP همچنین بشما اجازه میدهد کانال های دیگری را در قسمت پایین تر از کانال های محاوره ای نمایش داده شده، ایجاد کنید.

منتخبات Selection

اغلب زمانی که تغییری روی تصویر بوجود می آورید، می خواهید این تغییر تنها در قسمت های خاصی از تصویر اعمال شود، فرمان " انتخاب Selection" این کار را انجام میدهد. هر انتخاب تنظیمات مخصوص به خود را دارد، که شما بطور معمول آنرا بعنوان یک خط در حال حرکت که قسمت های انتخاب شده را از بخش های انتخاب نشده جدا میکند، میبینید. ( باصطلاح راهپیمایی مورچه ها). در واقع این است که کمی گمراه کننده است: انتخاب در GIMP درجه بندی شده است، و یک انتخاب واقعا بصورت یک کانال خاکستری نشان داده میشود.خط تیره (- ) هایی که شما می بینید به سادگی خط فاصل با سطح انتخابی ۵۰% می باشد.

بخش زیادی از یادگیری چگونگی استفاده از GIMPبطور موثر دست یابی به هنر " خوب انتخاب کردن " می باشد. (انتخابی که شامل دقیقا همان چیزی است که شما نیاز دارید و نه چیزی بیشتر.) از آنجایی که عمل انتخاب بسیار مهم می باشد، GIMP ابزار های بسیاری را برای انجام این عمل فراهم میکندکه همگی در جعبه ابزار قرار دارند. Path نیز جز ابزار های انتخاب خواهد بود اگر مسیر انتخابی بسته باشد و به صورت یک ناحیه انتخابی در بیاید. ابزار های انتخاب دارای یک سری تنظیمات مشترک هستند که در پنجره تنظیمات قابل دسترسی است. تمام ابزار های انتخاب در پنجره تنظیمات خودشان دارای یک سری حالت ها هستند.

Undoing

هنگامی که شما مرتکب اشتباه می شوید می توانید آنرا برگردانید، تقریبا همه آنچه که شما روی یک تویر انجام می دهید قابل باز گشت می باشد. در واقع، شما معمولا می توانید تعداد قابل توجهی از چیزهایی که انجام داده اید را در صورتی که فکر میکنید غلط هستند، بازگردانید. GIMP این عمل را با حفظ سابقه اقدامات شما بروی تصویر، انجام می دهد. این Undo History فضایی از حافظه را اشغال میکند، با این حال قابلیت بازگردانی بی نهایت نیست. برخی از عملیات ها حافظه undo ( بازگردانی ) کمی نیاز دارند بطوریکه شما می توانید ده ها تن از آنها را قبل از اینکه عملیات جدید صورت بگیر و undo history حذف شود باز گردانی کنید. شما می توانید میزان حافظه ای که به undo history هر تصویر در GIMP اختصاص داده میشود را پیکربندی کنید و تغییر دهید. اما در هر شرایط، شما باید قادر به بازگردانی ۲ یا ۳ تا از تازه ترین اقدامات خود باشید. ( مهم ترین اقدامی که قابل بازگردانی نیست بستن پنجره یک تصویر است که بهمین منظور اگر تغییری در ان ایجاد کرده باشید GIMP از شما میپرسد آیا برای بستن تصویر اطمینان دارید.

پلاگین Plug In

بسیاری از چیزها و تغییراتی که شما روی یک تصویر درGIMP انجام میدهید توسط خود نرم افزار GIMP انجام می شود .با این حال،GIMP نیز باعث استفاده گسترده از پلاگین ها شده،که برنامه های خارجی هستند که در تعامل بسیار نزدیک باGIMP هستند،و قادر به دستکاری کردن تصاویر ودیگر اجزای GIMP به شیوه های بسیار پیچیده می باشند.بسیاری از پلاگین های مهم با GIMP همراه شده اند اما بسیار دیگری نیز با ابزار های دیگری قابل دسترسی می با شند در واقع،نوشتن پلاگین ها واسکریپت ها ساده ترین راه برای مردم است ونه برای تیم توسعه ی GIMP جهت افزودن قابلیت های جدید به آن.

همه ی دستورات در منوی فیلتر ها،وتعداد قابل توجهی از دستورات در منوهای دیگر در واقع به عنوان پلاگین اجرا شده است.

اسکریپت ها

علاوه براین که پلاگین ها برنامه هایی نوشته شده به زبان C هستند ،GIMP هم چنین می تواند از اسکریپت ها استفاده کند.بیشترین تعداد اسکریپت های موجود آنهایی هستند که توسط زبانی به نام Script-Fu نوشته شده اند.که برای GIMP منحصربه فرد است.

هم چنین این امکان وجود دارد که اسکریپت های GIMPرا توسط Python و Perl نیز نوشت. این زبان انعطاف پذیر تر وقدرتمند تر ازScript-fuاست که از معایب آن این است که به صورت خود کار با GIMP بسته بندی نمی شود.از این رو تضمینی در درست کار کردن آنها در هر نصب وراه اندازی GIMP وجود ندارد.

درباره میرخلیلی

میرخلیلی
۱۵ سال سابقه تدریس در زمینه‌های: طراحی با کمک رایانه - طراحی پارچه و لباس با نرم‌افزار - نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز - واژه‌پرداز و ارائه مطلب

نظر بدهید

آدرس ایمیلتان منتشر نمیشودگزینه های الزامی ستاره دار شده اند *

*

نوزده − یازده =

رفتن به بالا